понеділок, 27 листопада 2023 р.

 Рекомендації педагогам, які працюють з дітьми дошкільного віку з затримкою психічного розвитку


Затримка психічного розвитку – це особливий тип аномального розвитку, для якого характерний сповільнений темп розвитку однієї або декількох психічних функцій.

З позиції недосвідченого спостерігача дошкільники із ЗПР не так вже відрізняються від однолітків. Батьки часто не надають значення тому, що їх дитина трохи пізніше почав ходити самостійно, діяти з предметами, що затримується його мовленнєвий розвиток. Підвищена збудливість, нестійкість уваги, швидка стомлюваність спочатку проявляються на поведінковому рівні і лише згодом – на виконання завдань навчального плану.

До старшого дошкільного віку стають очевидними труднощі в засвоєнні програми дитячого садка: діти малоактивні на заняттях, погано запам'ятовують матеріал, легко відволікаються. Рівень розвитку пізнавальної діяльності і мови виявляється більш низьким порівняно з однолітками.

НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНІ ПОРУШЕННЯ:


 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ДІТЬМИ З ЗПР


У спеціально організованих умовах навчання і виховання у дітей з затримкою психічного розвитку позитивна динаміка в засвоєнні умінь і навичок безумовна, але у них зберігається низька здатність до навчання.

Найбільш вдалим і дієвим методом у роботі з дітьми із затримкою психічного розвитку, як на фронтальних корекційно-розвивальних заняттях, так і в індивідуальній роботі, є ДИДАКТИЧНА ГРА – це навчальна гра. Вона допомагає дитині набути знання в легкій, доступній і невимушеній формі.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ


СПЕЦИФІКА РОБОТИ З ДІТЬМИ З ЗПР

  1. Дітям із ЗПР властива низька ступінь стійкості уваги, тому необхідно спеціально організовувати і спрямовувати увагу дітей. Корисні всі вправи, розвиваючі всі форми уваги.
  2. Вони потребують більшої кількості проб, щоб освоїти спосіб діяльності, тому необхідно надати можливість дитині діяти неодноразово на одних і тих же умовах.
  3. Інтелектуальна недостатність в цих дітей проявляється в тому, що складні інструкції їм недоступні. Необхідно дробити завдання на короткі відрізки і пред'являти дитині поетапно, формулюючи завдання гранично чітко і конкретно. Наприклад, замість інструкції «Склади розповідь за картинкою» доцільно сказати наступне: «Подивися на цю картинку. Хто тут намальований? Що вони роблять? Що з ними відбувається? Розкажи».
  4. Висока ступінь виснаження дітей з ЗПР може приймати форму як втоми, так і зайвого збудження. Тому не бажано примушувати дитину продовжувати діяльність після настання втоми. Однак багато дітей з ЗПР схильні маніпулювати дорослими, використовуючи власну стомлюваність як привід для уникнення ситуацій, що вимагають від них довільного поведінки,
  5. Щоб втома не закріпилася у дитини як негативний підсумок спілкування з педагогом, обов'язкова церемонія «прощання» з демонстрацією важливого позитивного підсумку роботи. В середньому тривалість етапу роботи для однієї дитини не повинна перевищувати 10 хвилин.
  6. Будь-який прояв щирого інтересу до особистості такої дитини цінується нею особливо високо, так як виявляється одним з небагатьох джерел почуття власної значущості, необхідного для формування позитивного сприйняття себе та інших.
  7. Монтессорі-педагогіка – оптимальний вибір для дітей з особливостями в розвитку, так як ця методика дає унікальну можливість дитині працювати і розвиватися за своїми внутрішніми законами. Вальдорфська педагогіка як система не дуже підходить для таких дітей, так як особистість дитини із ЗПР легко применшити, а педагог виступає в даній системі у головній ролі. Як єдина оптимальна методика навчання грамоті, і залишається методика Н.А. Зайцева. Часто діти з ЗПР гіперактивні, неуважні і «Кубики» - єдина на сьогоднішній день методика, де ці поняття подано у доступній формі, де придумані «обхідні» шляхи в навчанні, де задіюються всі збережувальні функції організму.
  8. Ігри на базі конструктора ЛЕГО сприятливо відбиваються на розвитку мовлення, полегшують засвоєння ряду понять, постановку звуків, гармонізують відносини дитини з навколишнім світом
  9. Ігри з піском або «піскотерапія». Фахівці парапсихологи стверджують, що пісок поглинає негативну енергію, взаємодія з ним очищає людину, стабілізує її емоційний стан.

1. 

Немає коментарів:

Дописати коментар