Рекомендації педагогам, які працюють з дітьми дошкільного віку з затримкою психічного розвитку
Затримка психічного розвитку – це особливий тип аномального розвитку, для якого характерний сповільнений темп розвитку однієї або декількох психічних функцій.
З позиції недосвідченого спостерігача
дошкільники із ЗПР не так вже відрізняються від однолітків. Батьки часто не
надають значення тому, що їх дитина трохи пізніше почав ходити самостійно,
діяти з предметами, що затримується його мовленнєвий розвиток. Підвищена
збудливість, нестійкість уваги, швидка стомлюваність спочатку проявляються на
поведінковому рівні і лише згодом – на виконання завдань навчального плану.
До старшого дошкільного віку стають очевидними
труднощі в засвоєнні програми дитячого садка: діти малоактивні на заняттях,
погано запам'ятовують матеріал, легко відволікаються. Рівень розвитку
пізнавальної діяльності і мови виявляється більш низьким порівняно з
однолітками.
НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНІ ПОРУШЕННЯ:
У спеціально організованих умовах навчання і
виховання у дітей з затримкою психічного розвитку позитивна динаміка в
засвоєнні умінь і навичок безумовна, але у них зберігається низька здатність до
навчання.
Найбільш вдалим і дієвим методом у роботі з
дітьми із затримкою психічного розвитку, як на фронтальних корекційно-розвивальних
заняттях, так і в індивідуальній роботі, є ДИДАКТИЧНА
ГРА –
це навчальна гра. Вона допомагає дитині набути знання в легкій, доступній і
невимушеній формі.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
СПЕЦИФІКА
РОБОТИ З ДІТЬМИ З ЗПР
- Дітям із ЗПР властива низька ступінь стійкості уваги, тому необхідно спеціально організовувати і спрямовувати увагу дітей. Корисні всі вправи, розвиваючі всі форми уваги.
- Вони потребують більшої кількості проб, щоб освоїти спосіб діяльності, тому необхідно надати можливість дитині діяти неодноразово на одних і тих же умовах.
- Інтелектуальна недостатність в цих дітей проявляється в тому, що складні інструкції їм недоступні. Необхідно дробити завдання на короткі відрізки і пред'являти дитині поетапно, формулюючи завдання гранично чітко і конкретно. Наприклад, замість інструкції «Склади розповідь за картинкою» доцільно сказати наступне: «Подивися на цю картинку. Хто тут намальований? Що вони роблять? Що з ними відбувається? Розкажи».
- Висока ступінь виснаження дітей з ЗПР може приймати форму як втоми, так і зайвого збудження. Тому не бажано примушувати дитину продовжувати діяльність після настання втоми. Однак багато дітей з ЗПР схильні маніпулювати дорослими, використовуючи власну стомлюваність як привід для уникнення ситуацій, що вимагають від них довільного поведінки,
- Щоб втома не закріпилася у дитини як негативний підсумок спілкування з педагогом, обов'язкова церемонія «прощання» з демонстрацією важливого позитивного підсумку роботи. В середньому тривалість етапу роботи для однієї дитини не повинна перевищувати 10 хвилин.
- Будь-який прояв щирого інтересу до особистості такої дитини цінується нею особливо високо, так як виявляється одним з небагатьох джерел почуття власної значущості, необхідного для формування позитивного сприйняття себе та інших.
- Монтессорі-педагогіка – оптимальний вибір для дітей з особливостями в розвитку, так як ця методика дає унікальну можливість дитині працювати і розвиватися за своїми внутрішніми законами. Вальдорфська педагогіка як система не дуже підходить для таких дітей, так як особистість дитини із ЗПР легко применшити, а педагог виступає в даній системі у головній ролі. Як єдина оптимальна методика навчання грамоті, і залишається методика Н.А. Зайцева. Часто діти з ЗПР гіперактивні, неуважні і «Кубики» - єдина на сьогоднішній день методика, де ці поняття подано у доступній формі, де придумані «обхідні» шляхи в навчанні, де задіюються всі збережувальні функції організму.
- Ігри на базі конструктора ЛЕГО сприятливо відбиваються на розвитку мовлення, полегшують засвоєння ряду понять, постановку звуків, гармонізують відносини дитини з навколишнім світом
- Ігри з піском або «піскотерапія». Фахівці парапсихологи стверджують, що пісок поглинає негативну енергію, взаємодія з ним очищає людину, стабілізує її емоційний стан.
1.
Немає коментарів:
Дописати коментар