АРТ-ТЕРАПІЯ – ЛІКУВАННЯ МИСТЕЦТВОМ, ЯК МЕТОД РОБОТИ З ДІТЬМИ З ООП
АРТ-ТЕРАПІЯ – терапія за допомогою мистецтва, а точніше – за допомогою художньої діяльності. Це абсолютно безпечний спосіб, який не має протипоказань, але здатний розкривати глибоко заховані особистісні проблеми і вирішувати їх.
Показання
до арт-терапії
- тривожність, стреси, депресія, депресивний стан
- емоційна скутість
- поганий настрій, емоційна нестійкість
- відчуття самотності, занедбаності
- конфлікти з однолітками, батьками, братами та сестрами
- ревнощі до новонародженого в сім'ї
- важкі життєві ситуації – розлучення батьків, смерть близької людини
- імпульсивність
- страхи, фобії, панічні стани
- проблеми в сім'ї, нестача уваги з боку батьків
- знижена самооцінка
- негативна «Я-концепція» тобто негативне уявлення про себе
- Недирективна модель
- Директивна модель
- Індивідуальна ігрова терапія має на меті дати дитині можливість виявити, вилити назовні свої переживання і почуття, навіть приховані (агресію, страх, образу і т. ін.)
- Дати дитині можливість самостійно вирішити свої внутрішні конфлікти, проблеми, через розрядку, яку дає гра
- Створити для дитини таку атмосферу, яка відображає всі почуття дитини, в якій вона зможе прийняти відповідальність за свої вчинки.
- Структуровані — ті, через які дитина виявляє власні потреби (ляльки, м'які іграшки)
- Неструктуровані — використовуються для емоційної розрядки (гра з піском, водою, глиною тощо).
- Іпотерапія – метод лікування, заснований на взаємодії людини зі спеціально навченим конем, адаптованим до можливостей в опануванні верхової їзди.
- Каністерапія – терапія з використанням собак; є одною з найбільш затребуваних видів анімалотерапії через свою доступність і соціальну поведінку тварини.
- Дельфінотерапія – терапія з використанням дельфінів.
Для ефективного впровадження арт-терапії в роботі з дітьми
дошкільного віку важливо дотримуватись рекомендацій:
1. Заняття не має перевищувати за часом 2 години. Цей
час визначено максимальним з урахуванням підготовки до заняття, вибору
інструментів та планування спільної з дитиною творчої діяльності. Наприклад,
дошкільник може обрати інструменти, які йому необхідні та один з декількох
варіантів діяльності: малювати фарбами, робити аплікації та ін. Це змотивує
дитину до активної діяльності та допоможе підтримати інтерес.
2. Головна відмінність арт-терапії від мистецтва –
орієнтованість саме на процес, а не на результат діяльності. Дорослий не має
виправляти дії дитини та виконувати щось за неї.
3. Дорослий в процесі діяльності має налаштовувати
дитину на спільну розмову, підштовхувати до обговорення, за потреби задавати
питання. Наприклад, «Що ти намалював?», «Чи хотів би ти подарувати цей малюнок
комусь?», «Які в тебе відчуття зараз?» та ін. Відповіді дошкільника та її
коментарі в такому випадку дадуть підстави зробити висновки щодо психологічного
стану дитини.
Отже, арт-терапія – це поєднання прийомів, спрямованих
на дослідження стану дитини, розвитку її здібностей за допомогою мистецтва.
Завдяки використанню арт-терапевтичних технік вихователь має можливість
провести психодіагностику, вплинути на стан дитини, сконцентрувати увагу на її
емоціях і почуттях. Арт-терапія включає творчу діяльність дошкільника,
комфортну та цікаву для неї.
Різноманітні методики арт-терапевтичні методики
розкривають широкий спектр здібностей дитини, а використання методів і
технологій сучасних терапій об’єднує терапевтичні фактори невербальної
експресії з вербальною взаємодією. Найбільш вдало це можна поєднати за
використання арт-терапевтичних методик, які дозволяють створювати невимушені
ситуації спілкування і максимально мотивувати дитину для спільної діяльності.
Таке емоційно насичене спілкування на основі співпраці, безперечно, покращить
результат будь-якої навчально-виховної роботи з вихованцями ЗДО.
Немає коментарів:
Дописати коментар