субота, 19 листопада 2022 р.


особливості роботи з дітьми з РАС

«Спільне малювання» у роботі з дітьми-аутистами

Екстремальна самотність – так називали аутизм психологи та педагоги старого покоління. В сучасному світі особливі діти стали звичним явищем. Сьогодні на розлад аутистичного спектру (РАС) страждає приблизно 1% всіх людей. За даними ВООЗ, ту чи іншу форму аутизму знаходять у однієї дитини зі 160.

Головна особливість аутичних дітей – це проблеми з соціальною взаємодією та спілкуванням, повторювана однотипна діяльність, схильність до стереотипних дій.

Займатися з аутичним малюком необхідно в один і той самий час, в емоційно комфортному середовищі. Заняття повинні стати звичними, регулярними, міцно увійти в біоритм дитячого організму. При такому підході прогрес в розвитку дитини неминучий. Терпіння та труд, помножені на доброту та любов, обов’язково принесуть свої плоди.

іграшки для роботи з дитиною-аутистом

Спільне малювання – це особливий ігровий метод, у ході якого дорослий разом з дитиною малює різні предмети, ситуації з життя дитини і його родини, різноманітні сюжети зі світу людей і природи. Таке малювання обов'язково супроводжується емоційним коментарем.

Використання спільного малювання в заняттях, можливо, після того, як налагоджений емоційний контакт між дитиною з аутизмом дорослим.

Метод спільного малювання надає нові цікаві можливості:

1. Виникає ситуація, що спонукає дитину до активних дій. Під час спільного малювання виникає ситуація емоційного і ділового спілкування, що припускає активні дії віддачі і прийняття між партнерами по спілкуванню. У цій унікальній для дитини з аутизмом ситуації дорослий повинний дотримуватися визначеної тактики: навіть якщо він зрозумів, чого хоче дитина, не треба втілювати це бажання негайно. Спонукайте дитину виразити бажання будь-яким прийнятним способом – словом, жестом. Для цього робіть паузи в малюванні й у коментарях до нього. Задаючи питання, дайте зрозуміти, що результат залежить і від дій дитини: якщо та не виявляє активності, малюнок як би «завмирає». Оскільки дитині не терпиться скоріше одержати бажаний результат, можна припустити, що прояв активності з її боку не змусить себе довго чекати.

2. Ситуація спільного малювання дає нові можливості для знайомства дитини з аутизмом з навколишнім світом. Тут потрібно згадати особливості засвоєння інформації дитиною з аутизмом: воно відбувається спонтанно і вибірково. При цьому інформація, що привабила мимовільну увагу дитини, далеко не завжди корисна в житті, близька досвідові дитини. Крім того, майже завжди важко зрозуміти, що дитина засвоїла, а що ні.

·          При спільному малюванні вдається уточнити уявлення, що уже є в дитини.

·          Ще одна можливість – збагачення цих уявлень. Дорослий поступово починає вводити в малюнок нові деталі, пропонувати дитині варіанти розвитку знайомого сюжету.

·          Наступний етап – узагальнення уявлень про навколишній світ. Це надзвичайно важливо, тому що дозволяє навчити дитину користуватися вже наявними знаннями в різних ситуаціях. Для цього промальовані багато разів предмети і ситуації перетікають із сюжету в сюжет.

·          Головним успіхом такої роботи стане перенесення знань у реальне життя. Це – показник того, що дитина засвоїла нові знання про світ і використовує їх.

3. Використання методу спільного малювання дає можливість розвивати засоби комунікації.

·          При цьому в значимій для дитини ситуації в ході емоційного коментарю збагачується її пасивний словник. Дорослий позначає словом усе, що відбувається на папері. Це дозволяє уточнити значення слів, що дитина вже знає, а також повідомити дитині нові слова і їхні значення.

·          Особливо актуальна можливість розвитку активної мови, що у цій ситуації виявляється одним із засобів прояву дитиною активності. Підтримуйте будь-яку спробу дитини «поговорити», спеціально створюйте ситуації, у яких їй захочеться зробити це знову. Постарайтеся зрозуміти навіть невиразне бурмотання, а зрозумівши, повторіть чітко у вигляді простої фрази, даючи їй в такий спосіб зразок правильної мови.

·          До невербальних засобів спілкування відносяться насамперед жести. Оскільки навіть говорити дитина з аутизмом утрудняється, доцільно навчити її деяким загальноприйнятим жестам: вказівний жест, жести «дай» і «на», «великий», «маленький», «один», «багато» і ін. У результаті в дитини з'явиться «арсенал» загальноприйнятих жестів, що допоможуть їй виражати свої бажання, думки, але при цьому не перешкодять розвиткові мови, як основного засобу комунікації.

4. Спільне малювання також дає можливості проведення з дитиною терапевтичної роботи. Для цього малюються сюжети з життя дитини, у яких вона випробує різного роду ускладнення – побутові моменти, то, чого дитина боїться і т.д. При цьому сюжети проговорюються, і обов'язково знаходиться вихід з важкої ситуації, що створилася, пропонується позитивний варіант розвитку подій.

Спільне малювання дорослого з дитиною з аутизмом вимагає поетапного розвитку. Недоцільно починати з розгорнутого сюжету. Спочатку дайте дитині час і можливість насолодитися і насититися простим предметним малюнком. Адже частіше інтерес дитини спрямований саме на світ предметів. Тільки після цього приступайте до поступового розгортання сюжетів спочатку з життя самої дитини, а потім з життя великого світу людей. Можна виділити такі етапи:

1.   Налагодження емоційного контакту, залучення інтересу до нового виду діяльності;

2.     Малювання «за замовленням» дитини;

3.     Поступове введення різних варіантів виконання одного малюнка, нових деталей зображення;

4.     Залучення дитини в процес малювання, спонукання до активних дій;

5.     Уведення сюжету;

6.     Подальший розвиток сюжету;

7.     Перенос отриманих знань в інші ситуації;

При правильному підході звичайно вдається викликати в дитини з аутизмом інтерес до спільного малювання. Їй подобається цей вид спільної з дорослим діяльності, всередині нього вона почуває себе комфортно.



Немає коментарів:

Дописати коментар