особливості роботи з дітьми з РАС
«Спільне малювання» у
роботі з дітьми-аутистами
Екстремальна
самотність – так називали аутизм психологи та педагоги старого покоління. В
сучасному світі особливі діти стали звичним явищем. Сьогодні на розлад
аутистичного спектру (РАС) страждає приблизно 1% всіх людей. За даними ВООЗ, ту
чи іншу форму аутизму знаходять у однієї дитини зі 160.
Головна особливість
аутичних дітей – це проблеми з соціальною взаємодією та спілкуванням,
повторювана однотипна діяльність, схильність до стереотипних дій.
Займатися з аутичним
малюком необхідно в один і той самий час, в емоційно комфортному середовищі.
Заняття повинні стати звичними, регулярними, міцно увійти в біоритм дитячого
організму. При такому підході прогрес в розвитку дитини неминучий. Терпіння та
труд, помножені на доброту та любов, обов’язково принесуть свої плоди.
іграшки для роботи з дитиною-аутистом
Спільне малювання –
це особливий ігровий метод, у ході якого дорослий разом з дитиною малює різні
предмети, ситуації з життя дитини і його родини, різноманітні сюжети зі світу
людей і природи. Таке малювання обов'язково супроводжується емоційним
коментарем.
Використання
спільного малювання в заняттях, можливо, після того, як налагоджений емоційний
контакт між дитиною з аутизмом дорослим.
Метод спільного
малювання надає нові цікаві можливості:
1. Виникає ситуація, що
спонукає дитину до активних дій. Під час спільного малювання виникає ситуація
емоційного і ділового спілкування, що припускає активні дії віддачі і прийняття
між партнерами по спілкуванню. У цій унікальній для дитини з аутизмом ситуації
дорослий повинний дотримуватися визначеної тактики: навіть якщо він зрозумів,
чого хоче дитина, не треба втілювати це бажання негайно. Спонукайте дитину
виразити бажання будь-яким прийнятним способом – словом, жестом. Для цього
робіть паузи в малюванні й у коментарях до нього. Задаючи питання, дайте
зрозуміти, що результат залежить і від дій дитини: якщо та не виявляє
активності, малюнок як би «завмирає». Оскільки дитині не терпиться скоріше
одержати бажаний результат, можна припустити, що прояв активності з її боку не
змусить себе довго чекати.
2. Ситуація спільного
малювання дає нові можливості для знайомства дитини з аутизмом з навколишнім
світом. Тут потрібно згадати особливості засвоєння інформації дитиною з
аутизмом: воно відбувається спонтанно і вибірково. При цьому інформація, що
привабила мимовільну увагу дитини, далеко не завжди корисна в житті, близька
досвідові дитини. Крім того, майже завжди важко зрозуміти, що дитина засвоїла,
а що ні.
·
При спільному малюванні вдається уточнити уявлення, що уже є в дитини.
·
Ще одна можливість – збагачення цих уявлень. Дорослий поступово починає
вводити в малюнок нові деталі, пропонувати дитині варіанти розвитку знайомого
сюжету.
·
Наступний етап – узагальнення уявлень про навколишній світ. Це надзвичайно
важливо, тому що дозволяє навчити дитину користуватися вже наявними знаннями в
різних ситуаціях. Для цього промальовані багато разів предмети і ситуації
перетікають із сюжету в сюжет.
·
Головним успіхом такої роботи стане перенесення знань у реальне життя. Це –
показник того, що дитина засвоїла нові знання про світ і використовує їх.
3. Використання
методу спільного малювання дає можливість розвивати засоби комунікації.
·
При цьому в значимій для дитини ситуації в ході емоційного коментарю
збагачується її пасивний словник. Дорослий позначає словом усе, що відбувається
на папері. Це дозволяє уточнити значення слів, що дитина вже знає, а також
повідомити дитині нові слова і їхні значення.
·
Особливо актуальна можливість розвитку активної мови, що у цій ситуації
виявляється одним із засобів прояву дитиною активності. Підтримуйте будь-яку
спробу дитини «поговорити», спеціально створюйте ситуації, у яких їй захочеться
зробити це знову. Постарайтеся зрозуміти навіть невиразне бурмотання, а
зрозумівши, повторіть чітко у вигляді простої фрази, даючи їй в такий спосіб
зразок правильної мови.
·
До невербальних засобів спілкування відносяться насамперед жести. Оскільки
навіть говорити дитина з аутизмом утрудняється, доцільно навчити її деяким
загальноприйнятим жестам: вказівний жест, жести «дай» і «на», «великий»,
«маленький», «один», «багато» і ін. У результаті в дитини з'явиться «арсенал»
загальноприйнятих жестів, що допоможуть їй виражати свої бажання, думки, але
при цьому не перешкодять розвиткові мови, як основного засобу комунікації.
4. Спільне малювання
також дає можливості проведення з дитиною терапевтичної роботи. Для цього
малюються сюжети з життя дитини, у яких вона випробує різного роду ускладнення
– побутові моменти, то, чого дитина боїться і т.д. При цьому сюжети
проговорюються, і обов'язково знаходиться вихід з важкої ситуації, що
створилася, пропонується позитивний варіант розвитку подій.
Спільне малювання
дорослого з дитиною з аутизмом вимагає поетапного розвитку. Недоцільно починати
з розгорнутого сюжету. Спочатку дайте дитині час і можливість насолодитися і
насититися простим предметним малюнком. Адже частіше інтерес дитини спрямований
саме на світ предметів. Тільки після цього приступайте до поступового
розгортання сюжетів спочатку з життя самої дитини, а потім з життя великого
світу людей. Можна виділити такі етапи:
1. Налагодження
емоційного контакту, залучення інтересу до нового виду діяльності;
2. Малювання «за
замовленням» дитини;
3. Поступове введення
різних варіантів виконання одного малюнка, нових деталей зображення;
4. Залучення дитини в
процес малювання, спонукання до активних дій;
5. Уведення сюжету;
6. Подальший розвиток
сюжету;
7. Перенос отриманих
знань в інші ситуації;
При правильному
підході звичайно вдається викликати в дитини з аутизмом інтерес до спільного
малювання. Їй подобається цей вид спільної з дорослим діяльності, всередині
нього вона почуває себе комфортно.
Немає коментарів:
Дописати коментар