Особливості
роботи з дітьми з ЗПР
- основна увага спрямовується на розвиток у них досвіду практичної діяльності, формування навичок і вмінь самостійно оволодівати знаннями та користуватись ними;
- виявити найбільш типові прогалини у знаннях з метою їх поступового заповнення для недопущення посилення відставання таких дітей від інших;
- максимально стимулювати їхню активність, підтримувати навіть незначні успіхи і акцентувати на цьому увагу інших дітей з метою створення навколо атмосфери позитивного і дружнього до них ставлення, постійної підтримки;
- використовувати наочність і докладне пояснення нових, навіть не досить складних алгоритмів;
- додатково пояснювати навчальний матеріал, давати можливість виконувати завдання у повільнішому темпі, зменшувати їхню кількість, надавати додаткові запитання з метою глибшого розкриття змісту завдання, наводити вже відомі їм аналогії;
- використовувати поетапну інструкцію і поетапне узагальнення, поділяти завдання на складові, формувати вміння планувати свою діяльність у процесі його вирішення, словесно звітувати про виконання;
- поступово підвищувати темп роботи і працездатність дитини;
- обов’язкові ігрові прийоми у процесі, не використовуючи при цьому різких заборон, а поетапно формуючи загальноприйняті прийоми навчальної діяльності;
- підвищувати мотивацію навчальної і пізнавальної діяльності шляхом постійної підтримки і стимулювання
Нетрадиційні
прийоми в малюванні, як засіб розвитку мотивації до образотворення дітей з ЗПР
Вся
робота розподілена за етапами.
На першому етапі навчання знайомимо дітей з найбільш простими видами нетрадиційних технік зображення. Навчання малюванню неправильно було б спрямовувати діяльність дитини на рішення конкретних образотворчих завдань, що стосуються безпосередньо відтворення форм і структури якого-небудь предмета. На цьому етапі дуже важливо виховати у дітей з ЗПР початкові форми сенсорних процесів (відчуттів, сприймань, уявлень), а так само навчити їх концентрувати свою увагу на певних властивостях предметів зображення.
Система захоплюючих вправ типу «намотати клубок ниток», «дощик - кап-кап-кап» і багато інших, а також дидактичні завдання сенсорного характеру, пов'язані з пізнаванням, назвою і розрізненням предметів за різними ознаками, дають можливість перейти до наступного етапу формування інтересу до образотворчої діяльності.
На
даному етапі використовуються традиційні інструменти і матеріали (пензлі та
фарби). Нетрадиційним тут є підхід до їх використання.
На
другому етапі
знайомимо з техніками, де необхідне використання додаткових інструментів,
змішування фарби з іншими матеріалами або нанесення одного образотворчого
матеріалу на інший. Тут діти вчаться орієнтовно-дослідницьких дій,
експериментування, пізнають властивості матеріалів, правила застосування зображувальних
матеріалів.
На
третьому етапі використовуються змішані техніки, а також
колективне малювання нетрадиційними техніками. При виконанні таких завдань діти
вчиться аналізувати, комбінувати образи, працювати разом з однолітками, спілкуватись.
Ці завдання досить складні. Спочатку діти вчаться працювати в парі (спершу з
дорослим, пізніше з іншою дитиною), пізніше – невеликими підгрупами.
Існує
багато технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність полягає в тому, що
вони дозволяють дітям швидко досягти бажаного результату. Наприклад: кому з
дітей буде нецікаво малювати пальчиками, робити малюнок власної долонькою,
ставити на папері плями і отримувати кумедний малюнок? Дитина любить швидко
досягати результату в своїй роботі.
З
дітьми молодшого дошкільного віку рекомендується використовувати:
- · малювання
пальчиками;
- · відбиток
печатками з картоплі;
- · малювання
долоньками.
Дітей
середнього дошкільного віку можна знайомити з більш складними техніками:
- · тичок
жорсткої напівсухий пензлем.
- · друк
поролоном;
- · друк
пробками;
- · воскові
крейди + акварель;
- · свічка +
акварель;
- · відбитки
листя;
- · малюнки
з долоньки;
- · малювання
ватяними паличками;
- · чарівні
мотузочки.
А
у старшому дошкільному віці діти можуть освоїти ще більш складні методи
і техніки:
- · малювання
піском;
- · малювання
мильними бульбашками;
- · малювання
зібганим папером;
- · ляпкографія
з трубочкою;
- · монотипія
пейзажна;
- · друк за
трафаретом;
- · монотипія
предметна;
- · ляпкографія
звичайна;
- · пластилинографія.
Кожна
з цих технік – це маленька гра. Їх використання дозволяє дітям відчувати себе
розкутішими, сміливішими, безпосереднішими, розвиває уяву, дає повну свободу
для самовираження.
Немає коментарів:
Дописати коментар